Trafikalt grunnkurs

Før du skal øvelseskjøre

Regler og ansvar i trafikken

Skal du øvelseskjøre på moped, mc og bil må du ha trafikalt grunnkurs og trafikant i mørket (mørkekjøring). På kurset lærer du om reglene på veien og hvilket ansvar du har i trafikken.

Trafikalt grunnkurs går normalt over 5 kvelder. I den lyse årstiden går kurset over 4 kvelder fordi det ikke er mørkt nok til å ta mørkekjøringen. Skal du øvelseskjøre mellom 1. november og 15. mars må du ha «Trafikant i mørket». Les mer om dette på nettsiden til Statens Vegvesen

Trafikant i mørket er en del av trafikalt grunnkurs og foregår i bil i reelle trafikksituasjoner. Trafikklæreren kjører, og du som er elev, er passasjer.

Du må være fylt 15 år for å være med på kurset. Er du over 25 år trenger du kun førstehjelpskurs og trafikant i mørket.

Reglene for å øvelseskjøre i de ulike klassene finner du på nettsiden til Statens Vegvesen.

Meld deg på kurs

Vi har trafikalt grunnkurs med jevne mellomrom. Klikk linken under for å finne et tidspunkt som passer deg.

Priser

Trafikalt grunnkurs

Pakketilbud inkludert mørkekjøring og førstehjelp

3100,–